Tirsdag d. 5. november var 17 broderi-interesserede medlemmer samlet for at opleve Kitter Malling øse af sin store viden om det håndarbejde, hun er vokset op med og påvirket af.
Hun bidrog samtidig med emner som følge af, at hun var medredaktør på Haandarbejdets Fremmes medlemsblade i 2012.
I bladene kan man se fine indlæg om flere af Kitters emner. Ikke mindst beskrivelse af Haandarbejdets Fremmes arkiv, og de bevægelser, der arbejdede med broderi omkring 1900-tallet.
Kitter Mallings principper i sine egne stramajbroderier er omhyggeligt beskrevet i Håndarbejdets Fremmes blad nr. 1 marts 2012.
Som hun også viste og fortalte om, er Fibonaccis talrække en stor inspiration for hendes arbejdsmetoder og udtrykker sammen med valget af kontraster er personligt udtryk i broderiet.
En spændende aften.
/Agnethe Nygaard
Se evt. flere billeder: http://www.tekstilkreds.dk/56111957
12 af foreningens medlemmer besøgte udstillingen på Sophienholm.
Gobelinerne er udført af nogle af Danmarks absolut førende tekstilkunstnere: Margrethe Agger, Anne Marie Egemose, Ane Henriksen, Sanne Ransby, Randi Studsgarth, Berthe Forchammer, Nanna Hertoft, Elisabeth Ryde, Jette Thyssen, Helle Baslund, Annette Graae, Charlotte Schrøder, Anette Blæsbjerg Ørom, Anne Bjørn, Kari Guddal, Ruth Malinowski, Hanne Skyum, Anet Brusgaard, Jenny Hansen og Ann Sloth.
15 medlemmer fra Vævekredsen er dukket op og vi går rundt og funderer/betragter de mangfoldige væverier, dragter og de enkle tryk samt sølvdamen i spejlkabinettet.
Så samles vi og HL fortæller at hun elsker at beregne og arbejde med kæde og skud – helst i dobbeltvæv opsætning. Ofte vender hun motivet 90 grader, så hun i ægkanten får vævet løbegang til ophængningen. Når et "billede" er klippet ned - males/klippes/eller fyldes der i "lommerne", gerne plastik blomster, indtil "arbejdet" er færdigt. Hun arbejder meget med papir, tegninger eller foto, kommer omkring meget, og har taget det hele med i sin udstilling...
Ingibjørn Olafsdottir kom også ind og fortalte om sine dragter, herunder hvor svært det var at finde spændende metervarer i Danmark. Hun brugte Silkehuset ved Nicolaj plads ellers brugte hun firmaer hun fandt på nettet. Men hun skulle altid have stoffet i hånden inden hun bestilte! Hun mestrede så sandelig sin symaskine til sin haute couture!
Se billeder fra udstillingen:http://www.tekstilkreds.dk/56111976
Efter et kig oven på, kørte halvdelen af selskabet til Tuse Næs.
Da vi havde oset lidt der og set på "æbleriet", nød vi efteråret, farverne og synet af de livlige køer, til vores eftermiddags kaffe. En dejlig eftermiddag.
Som der var en der sagde: Rart at gå rundt med ligesindede og høre deres kommentarer!
/Inger Buchhave Pedersen
Filt har mange ansigter: Det oplevede 20 medlemmer ved en meget inspirerende aften 24. sept. 2013 i Holbæk Fritidscenter.
Bodil Bergstrøm skriver: Med Birgitte Krag fik vi en rigtig god rundgang i hendes univers, i den store verden, og i filtens verden. Birgitte viste billeder og fortalte om mange af de ting og steder, hun som underviser har oplevet sammen med andre filtere. Det var meget spændende at høre om.
Vi deltagere fik også undervisning - i en lille times tid - og tiden fløj bare afsted. Vi skulle lave noget, vi ikke havde planlagt og tænkt så meget over, så det blev også en overraskelse for os selv.
Jo, det var en rigtig friaften.
For mit eget vedkommende mødte jeg op med en aftale med mig selv om, at jeg ikke skulle få flere gode ideer. Man må begrænse sig, og jeg har nok at gøre med mit væveri. Jeg fik dog filtet en dejlig lille trold, og hvor jeg dog nød det.
Birgitte Kragh Hansen har værksted i Vestergade i Holbæk, det kan anbefales at gå indenfor og blive inspireret. Man kan også købe sig et kursus, det vil absolut være givende, hvis man er i filtens verden.
Se flere fotos: http://www.tekstilkreds.dk/56111977
Så fik vi taget hul på efterårssæsonen v/Lisbeth Lodberg Andersen
Vi var 14 medlemmer, der mødte friske op efter en dejlig varm og solrig sommer. Mange af de fremmødte havde været endog meget flittige henover sommeren, og så var vi enkelte, der havde lavet forskelligt "små-håndarbejde".
Her et resume af de tekstile oplevelser:
- Strikkecamp på Samsø og i Korsør
- Kniplefestival i Sønderjylland
- Strikkekursus med strikkemaskine på Thurø
- Sommerskole "Væv i tiden" i Greve
- Week-end kursus i nålefilt
- Studiekreds – farvning på trend - på Kornloftet
- Besøg på Randbøldal-Museet i Vejle Ådal
- Besøg i butikken "Broderi moderne" i Århus
- Medstifter af ny forening "Vævere i Vestsjælland"
- Plantefarvet garn med rejnfan
- Desuden var flere medlemmer aktive i Andelslandsbyen i august
Mange havde også medbragt resultaterne af deres forskellige arbejder i sommer, hvilket fik spørgelysten frem om teknikker m.m.
Der var også et par anbefalinger:
Prøv at bruge YouTube hvis du har problemer med en opskrift.
Et medlem har fået bogen "Se min kåbe" af Vibeke Lindhardt, som varmt kan anbefales.
Det var en utrolig hyggelig og inspirerende aften.
/Lisbeth Lodberg Andersen
8 medlemmer repræsenterede foreningen med vævestrik, spinding, væv på klapvæv, tangentvæv, båndvæv samt løbbinding og hakning - aktiviteterne foregik i Havestuerne på Nyvang.
Der var lavet en lille udstilling med vævede billeder, som høstede stor anerkendelse fra adskillige gæster. Vi oplevede endda, at en gæst spurgte om billederne var til salg!
Der var rigtig godt besøgstal begge dage, og mange besøgende virkede oprigtigt interesserede og stillede gode spørgsmål.
Det var et par dejlige dage, og vi håber, at nogle flere af vore medlemmer kan få lyst til at deltage næste år.
/Annette Christense
Vi var ca. 20 der mødte op med og uden tilmelding og det blev en rigtig inspirerende aften, hvor 4 af de 5 islæt instruerede og var søde at hjælpe med de besværlige tråde på kryds og tværs.
Elise havde forberedt sig godt, hun tegnede og fortalte, og der var målt trend ud og stillet div. vævegarn frem til frit valg.
Nogle var hurtigere end andre og blev færdige med et bogmærke efter en speciel tegning med skrå og runde streger.
Jeg synes selv det er rigtig hyggeligt at sidde med og fik straks lyst til mere, men nu er det sommer og haven trækker.
Jeg vil foreslå at vi medbringer det færdige bogmærke til det medlemsmøde der afholdes den 27. august.
Det bliver spændende at se hvad farverne kan gøre af forskel, når det er efter samme billede.
/Hanne Christoffersen 7.6.13
I samarbejde med Midtsjællands vævekreds blev denne tur arrangeret og målet for turen var:
1. Designskolen i Kolding
2. Spindegården i Åbenrå
3. Koldinghus
Vi ankom til Designskolen i Kolding ved 10 tiden og der var planlagt ca. 2 timer, inkl. den evt. forudbestilte sandwichburger. Først fik vi en fælles introduktion om design skolen og uddannelsen, af en af skolens lærere. (Uddannelsen er ikke en traditionel kunst-håndværker uddannelse) Det primære i uddannelsen er processen og formidlingen forenet i det kreative.
Det 1. år bliver der undervist i nogle enkle teknikker, men ellers mest i slutningen af den vist 4 årig uddannelse – spændende – spændende. Man kunne få lyst til at blive elev der. Et eksempel på uddannelsen blev viderefortalt af en afgangselev med sit projekt. Det var skind/pels indvævet i forskelligt stof. Inspirationen kom bl.a. fra årstiden/vinter. Også strukturen som transparent, hård, blød mv. På en storskærm så vi blandt andet, hvordan ovennævnte kunne anvendes i boligen til fx sofa, puder, plaider m.v.
Herefter blev vi delt i 2 hold og vist rundt i de store fabriksagtige- lokaler med mange store borde, giner og strikkemaskiner og væve i mange modeller, lige fra de traditionelle maskiner til de computer-styrede (fx kostede den computerstyrede væv 500.000kr.)
Nogle meget svagtseende får væveundervisning. Her er strukturen det primære. En anden vævede med plantefarvede garner og vi fik lærerens ord for, at alle plantefarver passer sammen. En tredje elev havde udspændt en ca. 3 – 4 meter lang uld trend i natur-farverne råhvid, beige og grå og lagde nogle færdige prøve-lapper ovenpå trenden for at anskueliggøre projektet. – BOHEME AGTIG STIL – (Det var sjovt at høre en erfaren væver spørge ind til teknikken, som eleven tydeligvis ikke umiddelbart kunne forklare)
Kursen fortsatte videre til Åbenrå, hvor vi ankom til Spindegården, beliggende i et smukt villakvarter med mange patricieragtige villaer. Indehaveren (Hanne Vedel) gav hånd og bød os velkommen indenfor i værkstedet, hvor kunsthåndværkeren med entusiasme fortalte om sit liv med vævning. Vi måtte gerne fotografere alle de fine vævede ting, men ikke kunsthåndværkeren selv. –Begrundelsen var, at hun som barn ofte selv blevet stillet til fotografering som forstanderens søde barn – Hanne Vedel har også vævet mange mange ting til flere kirker i landet. Til slut kunne vi supplere det hjemlige lager med garn/stof. Efter 2 timer blev vi opfordret til at skrive i gæstebogen.
Tredje besøg var Koldinghus, hvor vi så netmaskernes udstilling med kongelige uniformer som inspiration.
Helt fantastisk og som en fra Midtsjællands vævekreds bemærkede, fremstod udstillingen bedre her i de rustikke rammer (rå vægge)end på Amalienborg Museet, hvor den samme udstilling har været tidligere.
Alt i alt en vellykket tur med tre super spændende og lærerige oplevelser i den smukke maj måned.
/Karin Olsen
12 medlemmer drog på den årlige tur til København.
Vi skulle se Dronningens gobeliner. Vi havde guide på, der var god til at formidle på en levende og underholdende måde.
De første gobeliner vi så var i Tårnværelset som er dronningens afslapningsrum. Disse gobeliner er lavet i Danmark og motiverne er enkle med meget natur.
Så gik turen til Kristian den 9.s sal hvor vi fik fortalt historien om det store Ege tæppe der er vævet i 2 dele og syet sammen. En svær opgave der først lykkedes i tredje forsøg.
I Abildgaardsalen så vi de store rosa tapeter og stole med tekstil med ”Margrete rosen” der er designet og håndvævet af væveren Grethe Nielsen.
Til sidst kom vi ind i Riddersalen hvor Dronnningens gobeliner hænger. De er en gave til Dronningens 50 årsdag men blev først samlet overdraget 10 år senere i år 2000. Gobelinerne er vævet hos les Gobelins i Paris. Hvis de skulle være vævet i Danmark ville tidshorisonten have været 70 år. Det forlyder at Prins Henrik fik en god aftale med les Gobelins med en pris på 150 mil. kr. hvor af den franske stat bidrog med de 120 mil. kr. og resten kom fra det danske erhvervsliv. Billedkunstner Bjørn Nørgaard brugte 7 år på at male de kartoner som gobelinerne er vævet udefra.
En væver kan væve 1 m2 på et år. De vævede med bagsiden op og fik først resultatet at se når gobelinen var færdig. Garnet der er brugt er uld og silke som har fået en behandling med Anelin der gør at farven kun bleges med 5% på 1000 år. Yderligere er der U.V. glas i alle vinduerne. Der er brugt 115 forskellige farver, et kunststykke i sig selv.
Alle gobeliner er hængt op med velcrobånd så de hurtigt kan reddes ved ildebrand.
Gobelinerne beskriver Danmarks- og Verdenshistorien og alle har en fejl som tilhører en anden tid. Fejlen er der fordi intet skal være fuldkomment.
Bjørn Nørgaard har brugt hændernes størrelse til at symbolisere magten med. Hver gobelin indeholder mange billeder og gobelinen over nutiden indeholder 130 forskellige billeder, så der er meget at se.
Næste punkt på programmet var et besøg på Amalienborgmuseet, hvor vi så udstillingen Unikaform. Det er Netmaskerne der eksperimenterer med udvikling af moderne nytænkning i dansk stikkedesign. Inspirationen er uniformer genem de seneste 150 år.
Anledningen til udstillingen er, at 2013 er 150- året for Den Glucksborgske slægt på Danmarks trone. En spændende udstilling der skal ses men ikke må røres.
Officinet på Bredgade bliver også besøgt og efter dette er det tid til et besøg på Cafe´Klint på Design Museet hvor vi slutter dagens tur af med kaffe og kage.
Tak til jer alle der deltog og et stort tak til Hanne der havde arrangeret denne Københavnertur.
/Lisbeth Bastholm
Der var planlagt 3 workshops, men det viste sig, at der var meget få tilmeldte til brikvævning og smykkefremstilling, hvorfor vi valgte, at aftenens eneste aktivitet blev krydsvikling - eller vikleprøver.
Vi var 7 medlemmer, der fik en inspirerende og sjov aften i godt selskab med Mia Maquard, der har vævestuen "Kornloftet" i Nyrup.
Vi fik set og afprøvet, hvad der sker med tråd og garn, der vikles sammen på kryds og tværs. Farvevirkning og struktur blev drøftet og hvorfor det nu lige kom til at se sådan ud...
Der blev givet anvisning på "trappen", "korset" og "prikken". Alle 3 teknikker blev afprøvet.
Tak til Mia for en inspirerende og hyggelig aften.
/Annette Christensen
Se fotos fra workshoppen:
http://www.tekstilkreds.dk/114929647
Karin Mørtz refererer:
Vi var 15 kursister til kursus i løbbinding. Vi var en blanding af begyndere, let øvede og viderekomne. Jeg selv var med på Anne Birgittes kursus for 3 år siden, men det, jeg havde lært, lå langt nede i hukommelsen.
Vi fik en bunden opgave ud fra en bog: The Earth from the Air 365 Days. (I kender måske bogen eller har set billeder fra den som plancher ved en udstilling på Kgs. Nytorv.) Billederne er dateret, og vi fik hver tildelt det billede, der passede til vores fødselsdag. Man måtte kun bruge de farver, der var på billedet, men behøvede ikke bruge dem alle. Jeg var heldig med ”mine” farver, men nogle af os måtte bruge farver, de aldrig ville have valgt selv.
Til gengæld måtte vi selv vælge teknik og materialer. Skulle det være åbent eller lukket løb, jute, sisal, hør eller papirgarn?
Er garnet S-spundet eller Z-spundet? (for så skal man sno lige omvendt). Så det gik ikke at kigge hos naboen, hvis ikke hun havde valgt samme garn, som man selv havde. Det var ret forvirrende. Men Anne Birgitte er en god og tålmodig underviser, så inden frokost kom vi alle i gang med at lave en bund. Desværre er bunden det sværeste af det hele, så det gik lidt langsomt i starten, selv om vi alle fik en tøjklemme, vi kunne bruge som en 3. hånd til at holde fast på arbejdet med.
De ivrigste arbejdede videre hjemme lørdag aften og nåede flere ting. Vi andre blev ikke færdige med vores værk, inden alt blev stillet op til fotografering søndag eftermiddag. Men jeg tror, at alle havde en travl og hyggelig weekend. Snakken gik livligt, og arrangørerne havde sørget for kaffe, frisk brød og kager.
Inden den praktiske del af kurset gik i gang, gav Anne Birgitte os et indblik i løbbindingens historie. Ordet betyder ”kurvebinding” og er en syteknik. Det er ikke noget, man fletter. Teknikken har været brugt over hele jorden og til alle tider. De ældste fund er 10.000 år gamle fra tørre grotter i Amerika. Den findes hos samer og indianere, i Afrika, Asien, på tropiske øer og i Grønland. Udført i græs, bast, rødder og nu også i plastik og gamle cykelslanger. I Danmark i gamle dage mest udført i halm. Fra Tut- Ankh- Amons guldbelagte sandaler i det gamle Ægypten til ligkister i det træfattige Vestjylland i 1800 tallet.
Som et ekstra ”krydderi” udskrev Anne Birgitte en konkurrence.
Ud fra nogle af hendes skåle/bøtter/krukker skulle vi gætte navnene på 2 børnebøger, en voksen roman og en grand prix vinder-melodi. Præmierne var ægte Samsø kartofler.
Det kunne være dejligt med et ”genopfriskningskursus” om et par år!